Home
Judetul Bacau
Linkuri utile
Despre noi
Membri
Proiecte
Parteneri
Comisii de lucru
Agentii
Birouri
Reprezentante
Media
Publicatii
Contact
Home » Reglementarea pietei » Cadru legal, Principii, Avantaje

Cadru legal. Principii. Avantaje


Termenul de “mediere” provine din latinescul “mediare” si inseamna a mijloci o intelegere intre parti adverse, a face demersuri pentru a aplana un diferend sau un conflict intre doua persoane. Conform art. 4 din Legea nr. 192/2006 medierea reprezinta o activitate de interes public.

In art. 1 alin. 1 din Legea nr. 370/2009 care modifica Legea nr. 192/2006, medierea este definita ca o “modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor. ”

Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele și sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente și durabile.

In exercitarea atributiilor sale, mediatorul nu are putere de decizie in privinta continutului intelegerii la care vor ajunge partile, dar le poate indruma sa verifice legalitatea acesteia, potrivit Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.

Legislatie specifica :

  • Legea nr. 335/2007 a camerelor de comert din Romania;
  • Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator;
  • Legea nr. 115 din 4 iulie 2012 (Legea 115/2012) privind modificarea Legii nr. 192/2006;
  • Hotararea nr. 2826 din 22.10.2011 privind modificarea si completarea Standardului de formare a mediatorului;
  • Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 4/2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila;
  • Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor;
  • Standardul ocupational al mediatorului;
  • Reguli de publicitate a mediatorilor si a formelor de exercitare a profesiei de mediator;
  • Regulament de Organizare si Functionare a Consiliului de mediere;

Principiile procesului de mediere sunt: principiul informarii prealabile privind procedura de mediere si cerintele procesului, principiul autodeterminarii partilor, a confidentialitatii, a neutralitatii si a impartialitatii.

1. Informarea prealabila privind procedura de mediere si cerintele procesului

Partile trebuie sa cunoasca principiile medierii, detalii despre procedura si modul de desfasurare a sedintei de mediere, inainte de semnarea contractului de mediere si de inceperea efectiva a medierii.

2. Autodeterminarea partilor

Intelegerea apartine partilor. Orice termen prevazut de acesta intelegere trebuie sa fie propus si aprobat de parti. Niciodata mediatorul nu va putea sa decida sau sa influenteze termenii in care se stabileste o solutie comuna a partilor.

3. Confidentialitate

Caracterul confidential se aplica asupra tuturor informatiilor transmise in cadrul procedurii de mediere.

Toate comunicarile verbale si scrise intre parti realizate in cadrul procesului de mediere sunt confidentiale, ceea ce insemna ca nu pot fi dezvaluite in nici un fel si nu pot fi folosite ca probe in procesele judiciare (arbitraj sau instanta) cu exceptia situatiilor cand legea sau intelegerea partilor prevede altfel.

Mediatorul nu poate fi audiat ca martor in legatura cu date si fapte de care a luat la cunostinta in cadrul procesului de mediere decat numai cu acordul prealabil si scris al partilor (art. 37 alin. 1 din Legea nr. 192/2006). Garantand confidentialitatea, mediatorul respecta viata privata a partilor si isi asigura increderea acestora.

Prin urmare, pastrarea secretului profesional este recunoscuta ca fiind o indatorire obligatorie si fundamentala a mediatorului. Aceasta obligatie nu se stinge odata cu incheierea medierii, ci este permanenta.

4. Neutralitatea mediatorului

Constituie elementul care defineste starea mediatorului, si anume acesta este pe deplin neutru, prin aceasta intelegadu-se lipsa oricarui interes in rezolvarea conflictului in favoarea/defavoarea unei parti.

Mediatorul nu trebuie sa se afle in conflict de interese fata de parti sau fata de obiectul conflictului.

5. Impartialitatea mediatorului

Mediatorul va conduce procesul de mediere in mod nepartinitor si fara discriminari pe motiv de rasa, culoare, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, apartenenta politica, avere sau origine sociala (art. 3 din Legea nr. 192/2006).

Respectarea acestui principiu asigura pozitia echidistanta a mediatorului fata de partile prezente la mediere, cat si atitudinea egala fata de acestea si de problema supusa medierii .

In exercitarea atributiilor sale profesionale, mediatorul trebuie sa se bucure de deplina independenta fata de entitati care ar putea avea interese in cauzele in care are loc medierea. Aceasta independenta trebuie sa fie de natura a-i garanta impartialitatea si neutralitatea fata de cauza, de rezultatele acesteia si de partile implicate in disputa.

Mediatorul trebuie sa evite orice situatie de natura sa ii limiteze independenta si sa respecte normele de etica profesionala. Daca la inceputul procesului de mediere mediatorul are cunostinta despre vreo imprejurare care l-ar putea impiedica sa fie neutru si impartial, este obligat sa refuze preluarea cazului de mediere (art. 31 din Legea nr. 192/2006).

Medierea, institutie moderna in statul de drept, are numeroase avantaje nu doar pentru persoanele implicate in conflict, ci si pentru instantele de judecata si pentru avocati. Mai mult decat atat, ea poate readuce dialogul in societate; poate aduce o schimbare in sistemul de valori actual.

Mai rapid – rezolvarea unui conflict supus medierii poate dura de la cateva ore, pana la cateva zile. Orarul sedintelor de mediere poate fi stabilit de comun acord in functie de programul fiecaruia.

Mai ieftin – medierea costa seminificativ mai putin decat o procedura judiciara care implica taxa judiciare de timbru, onorariile expertilor, etc.

Mai eficient – mediatorul ajuta partile sa gaseasca solutii creative si eficiente de rezolvare a conflictului prin care nimeni nu pierde, toate partile castiga.

Caracterul privat – prin mediere se evita expunerea publica a problemelor cu care se confrunta partile si reclama negativa generata de un proces in instanta.

Confidentialitatea – mediatorul este obligat prin lege sa pastreze confidentialitatea informatiilor si documentelor de care ia cunostinta in timpul procedurii de mediere.

Intotdeauna solutia apartine partilor – mediatorul nu are voie sa impuna solutii pentru rezolvarea conflictului, in comparatie cu instanta unde decizia este data de catre judecator.

Restituirea taxei judiciare de timbru – in situatia in care partile apeleaza la mediere dupa inceperea procedurii judiciare, si ajung la un acord , pot solicita instantei de judecata restituirea taxei de timbru care a fost deja achitata.

Sedinta de informare cu privire la avantajele medierii este GRATUITA.

Contact

Pentru mai multe informatii si consultanta, va sta la dispozitie Curtea de Arbitraj Comercial de pe langa Camera de Comert si Industrie Bacau; tel:0234.570.010, int. 130, email: ccibc@ccibc.ro.
Persoana de contact: Anca MATEI, Asistent arbitral.

Contact

Pentru a deveni membru al Camerei de Comert si Industrie Bacau va sta la dispozitie Biroul Relatii cu Membri tel: 0234.570.010, int. 101, email: ccibc@ccibc.ro sau secretarii Comisiilor de lucru

        Impreuna in lumea afacerilor