Saptamana trecuta au fost publicate doua ordine ale ANAF ce adopta procedurile aplicabile in anul 2016 pentru plata in contul unic, respectiv pentru administrarea contribuabililor mijlocii.
Este vorba despre OpANAF nr. 531 din 28 ianuarie 2016 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, si, respectiv, OpANAF nr. 560 din 29 ianuarie 2016 pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii si pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii.
„Si in anul 2016 se pastreaza procedura platii impozitelor in contul unic, de fapt in doua conturi unice in functie de destinatarul banilor, respectiv bugetul de stat sau bugetul asigurararilor sociale”, arata consultantul fiscal Adrian Benta.
OpANAF nr. 531/2016, aplicabil pentru platile de impozite si contributii incepand cu 1 ianuarie 2016, enumera tipurile de impozite ce se achita in conturile unice. In contul unic 20.A.47.01.00 regasim un numar de 30 impozite achitate catre bugetul de stat, dintre care amintim:
- impozitul pe venitul din salarii;
- impozitul pe profit;
- impozitul pe venitul microintreprinderii;
- impozitul pe venitul din dividende;
- impozitul pe venitul din drepturi de proprietate intelectuala.
Toate aceste 30 impozite sunt enumerate punctual la Anexa 1 din nomenclatorul operatiilor fiscale iar legiuitorul precizeaza in acest tabel temeiul normativ ce reglementeaza fiecare impozit.
In contul 55.02 „Disponibil al bugetului asigurarilor sociale” identificam plata unui numar de 28 contributii si varsaminte pentru fondurile speciale enumerate punctual in Anexa 2 – nomenclatorul obligatiilor fiscale datorate bugetului asigurarilor sociale si fondurilor speciale.
Si in acest caz este precizat temeiul normativ ce reglementeaza fiecare contributie in parte.
OpANAF nr. 560/2016 adopta o procedura ampla privind monitorizarea si administrarea contribuabililor din categoria celor mijlocii. Aceasta surprinde mai multe posibile etape, respectiv:
- procedura de inregistrare fiscala;
- procedura depunerii obligatiilor declarative;
- solutionarea deconturilor de TVA cu optiune de rambursare;
- procedura de administrare a documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii;
- procedura de eliberare a documentelor solicitate;
- procedura de plata a obligatiilor fiscale;
- procedura de inspectie fiscala si control;
- procedura de solutionare a contestatiilor;
- procedura de indrumare si asistenta;
- procedura de urmarire a inlesnirilor la plata;
- procedura de compensare si restituire a obligatiilor;
- procedura de executare silita;
- procedura de monitorizare;
- procedura de prezentare in fata instantelor si asistenta legala;
- procedura inspectiei economico-financiare.
Fiecare dintre aceste proceduri este dezvoltata in analitic cu elementele principale fiscale pe care le va urmari atat contribuabilul cat si autoritatea fiscala. Punctual, sunt enumerate formularele de depus sau procedurile de urmat.
Sursa: www.stiriagricole.ro