APIA informeaza ca, incepand cu data de 1 decembrie 2015 au intrat in vigoare regulamentele care vor guverna noua organizare agricola comuna in domeniul promovarii produselor agricole pe piata interna a Uniunii Europene si in tari terte.
Beneficiarii acestei masuri pot fi:
- organizatiile profesionale sau interprofesionale reprezentative pentru sectoarele agricole in cauza;
- organizatiile de producatori sau asociatii ale organizatiilor de producatori;
- organisme din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv si activitate actiunile de informare si de promovare pentru produsele agricole si care au fost insarcinate de statele membre sa indeplineasca o misiune de serviciu public in acest sector, definita in mod clar;
- grupurile si organismele din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv si activitate informarea si promovarea pentru produsele agricole.
Toate categoriile de beneficiari mentionate trebuie sa fie reprezentative pentru sector, inclusiv pentru grupuri, in ceea ce priveste Denumirea de Origine Protejata (DOP), Indicatia Geografica Protejata (IGP), Specialitatile Traditionale Garantate (STG) si recunoscute la nivelul statului membru.
Produsele si sistemele care pot fi promovate, sunt :
- produsele mentionate in lista cuprinsa in Anexa I la Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, cu exceptia tutunului, de exemplu: fructe si legume proaspete si procesate, miere, lapte si produse lactate, carne si produse din carne, oua de pasare, vin, peste, condimente, plante medicinale, cereale, plante vii si produse de floricultura, uleiuri si grasimi, etc.
- bere, ciocolata si produse derivate, paine, produse de patiserie, prajituri, produse de cofetarie, biscuiti si alte produse de panificatie, bauturi produse din extracte de plante, paste fainoase, sare, gume si rasini naturale, pasta de mustar, porumb dulce, bumbac;
- bauturile spirtoase cu Indicatie Geografica Protejata;
- sistemele de calitate privind Denumirile de Origine Protejate (DOP), Indicatiile Geografice Protejate (IGP), Specialitatile Traditionale Garantate (STG);
- metoda de productie ecologica .
Pietele terte care pot fi accesate in anul 2016 sunt localizate in 5 regiuni geografice definite, fiind alocat buget distinct si pentru alte regiuni geografice.
Cele 5 regiuni geografice mentionate sunt:
- China, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan;
- SUA si/sau Canada;
- America Centrala, America de Sud si zona Caraibilor;
- Asia de Sud-Est si anume Brunei, Cambodgia, Indonezia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipine, Singapore, Thailanda, Timorul de Est si Vietnam;
- Orientul Mijlociu si Africa.
Durata programelor: minim un an, maxim trei ani (cu posibilitatea de prelungire o singura data).
Finantarea din partea Uniunii Europene este nerambursabila si urmareste cresterea sumelor alocate, pana la 200 de milioane EUR in 2019.
In vederea unei informari complete a tuturor partilor interesate, la nivelul Comisiei Europene s-a initiat o zi de informare privind apelul pentru depunerea propunerilor de programe, destinata potentialilor beneficiari ai programelor de promovare. Evenimentul va avea loc in data de 26 februarie 2016 la Bruxelles, strada Froissart 36-1049, CCAB Building, camera AB-0D.
Programul complet al evenimentului „Info Day on the Calls for Proposals 2016” poate fi consultat la urmatoarea adresa: http://www.apia.org.ro/ro/invitatie-info-day-bruxelless-26-februarie-2016.