Va informam ca ANAF a publicat recent un comunicat prin care informeaza persoanele interesate cu privire la publicarea modului in care se pot corecta erorile din situatiile financiare anuale.
Astfel, in Monitorul oficial de marti au fost publicate mai multe acte normative din domeniul financiar-contabil, printre care si procedura de corectare a erorilor din situatiile financiare anuale. De exemplu, la determinarea categoriei in care se regaseste o entitate raportoare conform reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, adoptate prin OMFP 1802/2014, se analizeaza indicatorii aferenti acestei entitati pentru doi ani consecutivi, cutuma de altfel aplicabila in ultimele decenii.
Daca ne raportam doar la OMFP nr. 123/2016privind aprobarea procedurii de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului 2015, observam pe de o parte ca analiza acestor indicatori se va efectua exclusiv asupra datelor financiare de la finele exercitiului trecut, iar in plus, plafoanele valorice sunt modificate.
Insa nicaieri nu se precizeaza ca un act normativ il exclude pe celalalt. Prin urmare, era absolut necesara adoptarea unor proceduri de corectare a erorilor din situatiile financiare.
Documentul precizeaza erorile constatate ce pot fi corectate conform prezentei proceduri, astfel:
a) denumirea entitatii raportoare;
b) activitatea CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) forma de proprietate;
d) numarul de salariati si alti indicatori raportati prin formularul “Date informative”.
Constituie, de asemenea, obiectul corectarii si situatiile determinate de urmatoarele tipuri de erori:
a) transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
b) transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabil anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe proprie raspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Cum se realizeaza efectiv corectarea erorilor?
Corectarea erorilor se realizeaza intr-un mod foarte simplu:
– se depune numai la registratura autoritatii fiscale un nou set al situatiilor financiare corectate;
– setul se depune atat in format hartie, semnat de persoanele competente, respectiv in format electronic, utilizandu-se softul agreeat de autoritati pentru intocmirea situatiilor financiare anuale.
Pentru ce exercitii se pot corecta situatiile financiare?
Legiuitorul a prevazut in mod expres ca se pot corecta si situatiile financiare aferente anului 2014 (nu este o eroare), avand ca termen data de 29 aprilie 2016.
Pentru anul 2015 nu se aduce nicio precizare, astfel incat ar putea fii corectate doar situatiilor financiare aferente anilor 2014 si ulterioare, iar pentru anul 2014, termenul de corectare este limitat la data de 29.04.2016