Home
Judetul Bacau
Linkuri utile
Despre noi
Membri
Proiecte
Parteneri
Comisii de lucru
Agentii
Birouri
Reprezentante
Media
Publicatii
Contact
Home » Acte spre consultare » Problemele firmelor » Problemele specifice agriculturilor

Problemele specifice agriculturii


In urma consultarii firmelor au fost centralizate problemele specifice agriculturii, probleme ce sunt prelucrate si structurate intr-un program de masuri ce pot sprijini dezvoltarea mediului de afaceri.

Toate aceste probleme, impreuna cu propunerile de masuri se constituie in interventiile pe care Camera le face catre autoritatile de la nivel local, judetean, regional si national astfel incat deciziile adoptate de catre acestea sa fie fundamentate pe necesitatile reale ale firmelor.

Nr. crt

Problema

1.

TVA-ul nefiresc de mare (24%) pentru produsele alimentare de baza fata de restul tarilor din UE, unde acesta variaza intre 5-7 sau10%.



2.

Accesarea greoaie a fondurilor europene în domeniul agriculturii.



3.

Prin masura 215-B de sustinere a conditiilor de bunastare a animalelor asumate voluntar de producatori, sumele nete ce urmeaza a fi încasate vor fi sub nivelul de 50% fata de cele incasate prin Programul National de bunastare prevazut prin HG nr. 838/2010 (cuantumul ajutorului este mai mic, iar costurile pentru indeplinirea criteriilor de bunastare mai mari), fapt ce determina ca majoritatea companiilor sa se afle in imposibilitatea acoperirii costurilor, inregistrand pierderi economice si implicit inregistradu-se falimente în lant.



4.

Subventia acordata pentru terenul agricol precum si ajutorul de stat au valorile cele mai reduse din Europa. Subventia în anul 2012 în Romania a fost de 180 euro, insa in realitate agricultorii au încasat doar 127 euro, datorita impozitului.



5.

In Romania se plateste impozit pe subventia primita, fiind considerata un venit obtinut de agentul economic.



6.

Suprafata agricola a Romaniei raportata la CE este mai mica decat suprafata reala, iar subventiile se acorda în raport cu suprafata agricola.



7.

Restanta subventiei la motorina si gasirea unei solutii de sustinere a agricultorilor cu contravaloarea accizei la motorina pentru perioada urmatoare.



8.

Nici pana în momentul de fata nu se cunoaşte exact suma alocată subvenţiilor pentru anul 2013.



9.

Nu este corelata subvenţia cu producţia la hectar sau cu productia pe cap de animal.



10.

Recuperarea greoaie a subventiei la asigurarile culturilor (8-12 luni).



11.

Initierea unui set de acte normative care sa stopeze vanzarea terenurilor agricole catre strain si sa protejeze fermierii romani, in asa fel incat capitalul romanesc sa fie sprijinit cu prioritate pentru a evita situatiile de criza, iar statul sa aiba dreptul de preemtiune in fata cumparatorilor de alta nationalitate a terenurilor agricole.



12.

Din anul 2014, vanzarea terenurilor agricole catre cetatenii straini va fi liberalizata, spre deosebire de Ungaria (tara UE) unde vanzarea terenurilor strainilor este interzisa.



13.

Asociatia Producatorilor de Porumb din Romania este condusa de către un cetatean francez si are ca obiectiv cumpararea de catre agricultorii francezi a unei suprafete cat mai mare de teren agricol.



14.

Nu exista documentatie privind strategia irigatiilor.



15.

Greutatea rambursarii TVA-ului (se face in 6-8 luni), îngreuneaza activitatea din agricultura.



16.

Impozitarea este foarte mare la terenurile arendate, platindu-se atat TVA de 24% cat si impozit de 22,5%, valabila numai la societatile comerciale, persoanele fizice fiind scutite de aceste taxe.



17.

Colectarea impozitului veniturilor din arenda nu este responsabilitatea proprietarilor de terenuri.



18.

Cerintele cuprinse în Ghidul solicitantului nu sprijina dezvoltarea activitatii agricultorilor, referindu-se doar la fermele de subzistenta, bio sau firmele nou create.



19.

Subventionarea dobanzilor pentru creditele agricole.



20.

Transferul terenurilor, fie prin vanzare sau arenda este complicat din lipsa unui sistem de cadastru functional, respectiv probleme de identificare a terenurilor, ca urmare a neintabularii (inscrierea în registrele de publicitate imobiliara), consecinta costurilor ridicate pentru realizarea documentatiei cadastrale



21.

Existenta a doua sisteme de gestionare a terenurilor agricole: APIA verifica existenta suprafetelor si culturilor declarate folosind ca mod de identificare “blocul fizic”, iar OCPI foloseste ca mod de identificare “tarlaua si parcela”; de cele mai multe ori cele doua moduri de identificare nu se suprapun.



22.

Nu s-a declarat stare de urgenta în anul 2012, ca urmare a secetei, motiv pentru care s-au pierdut foarte multi bani din fondurile UE.



23.

Nu este diferentiata impozitarea la terenurile nelucrate fața de cele care se lucreaza.



Contact

Pentru mai multe informatii privind activitatea Comisiei pentru agricultura, va sta la dispozitie Biroul Relatii cu Membri si Institutii tel: 0234.570.010, int. , email: ccibc@ccibc.ro.
Persoana de contact: Adriana BADESCU, Secretar, mobil: 0744.164.183

        Impreuna in lumea afacerilor