Carnetul ATA este un document international in baza caruia marfurile aflate in regim de admitere temporara circula liber, fara plata unor taxe vamale de tranzit si/sau de import temporar.
Cadrul legal care reglementeaza Carnetul ATA:
- Conventia vamala internationala ATA semnată la Istanbul in 1961, la care Romania a aderat in anul 1963;
- Regulamentul Camerei de Comert Internationala – ICC, realizat in colaborare cu Organizatia Mondiala a Comertului – OMC.
Avantajele utilizarii carnetului ATA:
- Eliminarea obligatiei de plata a unor garantii vamale de tranzit sau import temporar;
- Simplificarea procedurilor de trecere a frontierelor, prin utilizarea unui document unic;
- Reducerea costurilor, prin eliminarea TVA si a taxelor vamale;
- Utilizarea aceluiasi document unic pentru efectuarea mai multor calatorii intr-un interval de 12 luni.
Categorii de marfuri care pot fi acoperite de carnetul ATA:
- marfurile destinate sa fie prezentate sau utilizate la expozitii, targuri, congrese sau manifestari similare;
- echipamentul profesional;
- containerele, paletele, ambalajele, mostrele si alte marfuri importate in cadrul unei operatiuni comerciale;
- marfurile importate in cadrul unei operatiuni de productie;
- marfurile importate in scop educativ, stiintific sau cultural;
- efectele personale ale calatorilor si bunurile importate in scop sportiv;
- materialul de propaganda turistica;
- marfurile importate in cadrul micului trafic de frontiera (marfuri transportate de locuitorii zonelor de frontiera in vederea exercitarii meseriei sau profesiunii lor – mestesugari, medici etc.; efectele personale sau articolele de uz casnic ale locuitorilor din zonele de frontiera, pe care le importa pentru a fi reparate, prelucrate sau transformate; materialul destinat exploatarii bunurilor imobile situate in interiorul zonei de frontiera a teritoriului de admitere temporara; materialul ce apartine unui organism oficial, importat in cadrul unei actiuni de prim ajutor (incendiu, inundatii etc.);
- marfurile importate in scop umanitar;
- mijloacele de transport;
- animale.
Valabilitate:
Carnetul ATA este valabil o perioada de 12 luni de la data emiterii, cu posibilitatea prelungirii, la cererea beneficiarului, pentru alte 12 luni, dar nu mai mult de o singura data.
Pentru obţinerea Carnetului ATA, este necesară depunerea unei garanţii în functie de valoarea produselor si tara de destinatie.
Centrul de Promovare Economica – PromEc Bacau, din cadrul Camerei de Comert si Industrie Bacau, vine in sprijinul firmelor prin serviciul:
Tarif
Pretul include TVA.
Membrii si simpatizantii Camerei beneficiaza de reducere cu pana la 25% la tarife.