Jurnalista Cristina Calin, de la zecelucruri.ro, a stat de vorba ieri, 11.08.2015, cu domnul Remus Pascu, director al Centrului Dezvoltare Proiecte si Finantari Afaceri. Despre oportunitatile pe care aceasta agentie din cadrul Camerei de Comert si Industrie Bacau le ofera mediului de afaceri bacauan precum si despre cum functioneaza, ce elemente de noutate aduce si care sunt serviciile oferite IMM-urilor, ne-a vorbit D-nul Remus Pascu:
,,Suntem la Camera de Comerţ şi Industrie Bacău, cea mai importantă organizaţie a întreprinzătorilor băcăuani, fiind recunoscută drept vocea comunităţii de afaceri băcăuane. Este practic, o organizaţie de utilitate publica ce asigura interfaţa dintre firme şi autorităţile publice,acţionând permanent pentru dezvoltarea durabilă a judeţului Bacău.
Astăzi vom sta de vorba cu domnul Remus Pascu, directorul Centrului Dezvoltare Proiecte şi Finanţări Afaceri
B: Domnule Director, ce reprezintă si ce este de fapt aceasta agentie?
R.P.: Centrul Dezvoltare Proiecte şi Finanţări Afaceri este de fapt o structură creată în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Bacău, special pentru a sprijini antreprenorii din cadrul comunităţii de afaceri din Bacău şi nu numai, in demersul lor de a-şi dezvolta afacerile, de a identifica oportunităţile şi sursele de finanţare utile în dezvoltarea afacerii lor. Acordăm o maximă importanţă sectorului IMM-urilor în care activează, după cum bine ştim cu toţii, mai mult de 50% din forţa de muncă a României. Contribuţia lor la PIB este de peste 65%. Credem în capacitatea întreprinzătorilor români de a se dezvolta şi tocmai de aceea dorim să îi sprijinim în demersul lor de a accesa fondurile europene nerambursabile, corect şi profesional, pentru a-şi dezvolta afacerile şi pentru a crea produse şi servicii capabile să facă faţă concurenţei de pe piaţa europeană.
B: De ce aceasta agentie?
R.P.: Sufocate de obligaţii fiscale şi lipsite de o politică de încurajare a statului, IMM-urile se confruntă cu o creştere vertiginoasă a insolvenţelor precum şi cu un nivel ridicat de îndatorare. Modificările Codului Fiscal reprezintă o altă piedică în calea IMM-urilor. Lipsa de capital împiedică investiţiile şi dezvoltarea acestora, mai ales în regiunea N-E. Perspectivele nu sunt deloc bune, având în vedere absenţa unui program solid de garantare, încasarea creanţelor, perspectivele reduse de creditare suplimentară precum şi nivelul scăzut de absorbţie a fondurilor europene. Mai ales absorbţia de fonduri reprezintă o problemă majoră a acestora. Lipsa de experienţă, îndrumare şi nu în ultimul rând, documentare profundă în acest sens, îngreunează procesul. Bineînţeles, specialiştii din cadrul departamentului nostru stau la dispoziţia IMM-urilor pentru a veni în ajutorul lor.
B: Ce oportunităţi oferă agentia pentru mediul de afaceri?
R.P.: Accesarea fondurilor europene, pe lângă oportunităţile evidente de dezvoltare oferite, presupune şi o serie de provocări cu care mediul de afaceri se confruntă în procesul de implementare al proiectelor de finanţare. Acestea pot deveni reale ameninţări dacă nu sunt corect identificate, pregătite şi gestionate.
Ca şi oportunităţi, departamentul nostru aduce câteva elemente de noutate. În primul rând propunem dezvoltarea unor proiecte de dezvoltare în beneficiul firmelor, în special IMM-urilor, prin consilierea acestora privind oportunităţile şi direcţiile de dezvoltare şi mai ales de investiţii. În al doilea rând, prioritară este informarea în timp real a mediului de afaceri asupra oportunităţilor de finanţare oferite de sursele de finanţare, personalizarea business plan-ului în funcţie de liniile de finanţare operaţionale la un moment dat. De un interes real este şi acordarea de sprijin în depunerea cererilor de finanţare.
Procedurile de implementare şi gestionare ale acestor tipuri de proiecte sunt complexe şi necesită cunoştinţe multidisciplinare, precum şi o rigoare deosebită care pentru noi, departamentul, a devenit deja un modus vivendi.
Echipa noastră este formată din consultanţi specializaţi în accesarea fondurilor europene este gata oricând de acţiune, având solide cunoştinţe în domeniu.
B: Cum funcţionează aceasta structura?
R.P.: Agentia functioneaza ca o structura distincta in cadrul Camerei de Comert şi Industrie Bacau, pe doua paliere
- In beneficiul CCIBC
- In beneficiul tertilor, in special a membrilor şi simpatizantilor, precum şi al IMM-urilor
De altfel, acest department este impartit in 3 directii de actiune prncipala: IMM-urile, ONG-urile precum şi autoritatile publice şi locale, institutii de invatamant, cercetare şi cele de dezvoltare
B: Ce servicii noi aduce mediului de afaceri?
R.P.: Serviciile noastre vizează servicii de consultanţă în toate fazele proiectului, de la identificarea nevoilor și a surselor de finanțare, la definirea proiectului, derularea acestuia și până la finalizarea perioadei de implementare:
- Identificarea surselor optime de finanţare pentru nevoile clienţilor – presupune o analiză a tuturor surselor de finanţare care se pliază pe nevoile clientului şi contribuie la dezvoltarea ideii de proiect;
- Proiectarea şi elaborarea documentaţiei necesare pentru a obţine finanţare – în această etapă, în funcţie de nevoile clientului se elaborează studii de piaţă, planuri de afaceri, analize financiare, cereri de finanţare etc.;
- Servicii de management al proiectelor finanţate din Fonduri Structurale şi de Coeziune;
- Servicii de consultanţă juridică şi financiară;
- Consultanţă în domeniul achiziţiilor publice;
- Servicii de dezvoltare organizațională, dezvoltarea resurselor umane;
- Soluţii de management al schimbării;
- Servicii de instruire.
B: Vom cunoaste astazi şi echipa din care este formata agentia.
R.P.: Avem o echipa tanara, plina de entuziasm, bine informata şi pusa la curent cu noutatile din domeniu. Doi dintre colegii din department sunt proaspat absolventi de studii superioare, recrutati la bursa locurilor de munca, actiune- parte din proiectul Integrarea pe piata muncii a absolventilor 2015 Bacau, dintre cei mai buni. Echipa noastră de consultanți specializați în accesarea fondurilor europene este recunoscută pentru profesionalismul, expertiza şi conduita profesională ireproşabilă de care dau dovadă în relația cu clienții. Mai mult decât atât, aceasta vine constant în întâmpinarea acestora cu soluții adaptate nevoilor lor reale, garantând astfel succesul proiectului. Aceștia oferă consultanță specializată pe întregul flux de solicitare, aprobare și derulare a proiectelor.
Experții în proiecte europene acoperă o gamă largă de activități: studii de fezabilitate, planuri de afaceri, strategii de comunicare, furnizează consultanță în managementul contractelor de finanțare, și rapoartelor de progres, oferind suport în comunicarea cu finanțatorul.
Expertiza echipei este susținută de experiența celor peste 6 ani de activitate de consultanță în domeniul finanțărilor nerambursabile, și nu numai. Aceștia participă în mod constant, la cursuri și conferințe prestigioase din domeniul lor de activitate, unde au ocazia să-și extindă cunoștințele în domeniu.
Garanția succesului este dată, în primul rând, de abilitatea echipei noastre de consultanți de a elabora strategii ce se muleaza pe nevoile clientului. Cu toate acestea, atuul nostru cel mai de preț este atitudinea, dictată de apropierea de client și sustenabilitatea rezultatelor.
Punem la dispoziția clienților noștri interesați de accesarea fondurilor europene un întreg arsenal: experiența noastră, reţeaua de experţi şi parteneri colaboratori, dar şi cunoştinţele fiecărui membru al echipei noastre de specialiști.
Companii private, instituţii publice și organizaţii non-guvernamentale se bucură de beneficiile proiectelor implementate împreună, pentru că ne însoţim clienţii în fiecare etapă de dezvoltare a proiectelor lor. Ne adresăm în principal organizațiilor care activează în următoarele activitati: servicii, industrie, agricultura, formare profesionala.
Fiecare proiect reprezintă pentru noi o experienţă unică de învăţare. Am înţeles astfel că, pas cu pas, conceptele verificate pot fi aplicate. Am învăţat să combinăm experienţa de lucru la nivel naţional cu dezvoltarea sentimentului de identitate Europeană și astfel reușim să contribuim la creșterea potențialului din regiune.
Ne-am dezvoltat o serie de tehnici, programe moderne şi inovatoare de concepere a proiectelor de consultanţă în vederea obținerii de finanțare europeană, pentru a face faţă cu succes concurenţei de pe piaţă, precum şi cerinţelor clienţilor. Astfel, serviciile pe care le oferim clienților noștri se bazează pe experienţa acumulată în elaborarea și implementarea unui număr mare de proiecte implementate cu succes: Suntem alături de clienţii noştri în fiecare etapă a dezvoltării şi realizării proiectelor lor, conștienți de faptul că acestea sunt, de fapt, şi proiectele noastre, cartea noastră de vizită. De altfel, va invitam sa ne cunoasteti in cadrul Conferintei organizata in perioada 28-29.08.2015, pe tema ,,Avantajele şi dezavantajele accesării fondurilor Europene” ce are drept tematică cunoaşterea principalelor programe operaţionale desfăşurate în România în perioada 2014-2020, principalele linii de finanţare, avantajele obţinerii fondurilor europene, cunoaşterea criteriilor de eligibilitate, a etapelor premergătoare în vederea obţinerii finanţării.”