Conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii ori fundatii.
Legea nr. 46/2016 pentru modificarea art. 6 alin. (2) lit. f) din O.G. nr. 26/2006, in vigoare de la inceputul lunii aprilie, stabileste un nou cuantum al patrimoniului initial.
Daca fondatorii, cel putin 3 persoane fizice sau / si juridice, in cazul asociatiilor, sau cel putina una, in cazul fundatiilor, au cazut de acord asupra domeniului in care vor sa activeze organizatia, asupra mijloacelor/ activitatilor prin care ar urma sa se actioneze pentru atingerea scopului și obiectivelor, pot incepe procedura de infiintare a asociatieie, respectiv, a fundatiei.
Patrimoniul
Un element important de care trebuie tinut cont inainte de infiintarea unei organizatii non-guvernamentale, priveste patrimoniul pe care aceasta trebuie sa il aiba, necesar sustinerii scopului pentru care a fost constituita asociatia/fundatia.
Daca anterior, pentru a pune bazele unei asociatii era nevoie de un patrimoniu initial in valoare de cel putin un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, Legea nr. 46/2016, stabileste ca activul patrimonial nu poate fi mai mic de 200 de lei si este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor.
Pentru a infiinta o fundatie este nevoie de un patrimoniu consistent, mai exact in valoare totala de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei. Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in natura sau in numerar.
Etapele infiintarii
Pentru infiintarea unei asociatii / fundatii, in conditiile legii se parcurg urmatoarele etape:
- rezervarea denumirii
- stabilirea sediului social
- intocmirea actului constitutiv si al statutului
- inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor
- obtinerea certificatului de inregistrare fiscala.
Pentru mai multe informatii, intocmirea tuturor documentelor necesare, in concordanta cu legislatia in vigoare, si inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, va stam la dispozitie la Oficiul Juridic din cadrul Camerei de Comert si Industrie Bacau: e-mail: office@ccibc.ro; mobil: 0749.088845.
Persoana de contact: Anca MATEI, Consilier juridic.