In data de 17 mai 2017 a avut loc reuniunea Comitetului consultativ pentru dezvoltarea IMM-urilor in vedere dezbaterii draftului Programului de sustinere a internationalizarii operatorilor economici romani, program cu finantare de la bugetul de stat, initiat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat.
In cadrul acestei intruniri reprezentanti ai patronatelor, producatorilor din diverse ramuri, Consiliului Concurentei, Ministerului Finantelor Publice, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si alte institutii publice si private au dezbatut noutatile, avantajele, etapele si criteriile de participare la program, lansand in prezent invitatia catre publicul larg de a trimite observatii, propuneri, comentarii cu privire la continutul documentelor aferente propunerii de Hotarare de Guvern.
In prezent doar 25% din IMM-urile europene exporta in alte tari. Avand in vedere aceasta medie europeana destul de mica, pentru Comisia Europeana in ultimii ani a devenit o prioritate stimularea participarii IMM-urilor europene pe pietele internationale. In acest sens au fost create la nivel european o serie de instrumente, initiative, dezbateri si actiuni de incurajare a statelor membre sa creeze strategii si programe nationale pentru internationalizarea IMM-urilor.
Romania se raliaza acestui proces de a sustine antreprenorii romani ce detin firme mai mici pentru a iesi in extern, si desi initiativele in acest sens au fost destul de limitate, exista totusi disponibilitatea institutiilor statului de a ajuta acesti intreprinzatori curajosi sa iasa in afara granitelor tarii pentru a-si creste numarul de clienti.
Unul dintre mijloacele folosite de numeroase state membre europene pentru a-si asista IMM-urile consta in sustinerea financiara prin ajutoare de la bugetul de stat. Un astfel de program urmeaza a fi lansat in 2017 de catre Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat sub denumirea: “Programul de sustinere a internationalizarii operatorilor economici romani”.
In Hotararea de Guvern privind implementarea Programului aflam ca pe perioada a 4 ani, Guvernul Romaniei urmeaza a aloca aproximativ 71milioane de lei (aproximativ 15 milioane de euro), dintre care 5 mil de lei alocati pentru anul 2017.
Programul urmăreşte:
- promovarea produselor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii pe noi pieţe externe;
- stimularea comunicării şi a parteneriatului în afaceri;
- pregătirea întreprinzătorilor în domeniul tehnicilor de promovare a produselor şi serviciilor pe noi pieţe.
Prin program se pot finanta urmatoarele tipuri de activitati:
- Participari individuale la targuri si expozitii international, organizate in strainatate, cu stand propriu;
- Participari individuale la misiuni economice organizate in strainatate;
- Crearea identitatii vizuale a unui operator economic roman (marca, sigla, slogan);
- Realizarea unui site pe interne/aplicatie pentru mobil pentru prezentarea activitatii solicitantului si produselor promovate, in limba romana si in limba engleza;
- Participarea la cursuri de pregatire, in tara si/sau in strainatate, in domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi piete;
- Documentare de piata;
- Alte tipuri de activitati de promovare si sustinere a internationalizarii;
Pentru activitati precum cele de mai sus, un operator economic poate deconta pana la 90% din valoare in limita maxima de 50.000 lei.
Sursa: Antreprenor in Romania