Prin transmiterea unor mesaje SMS/MMS catre numere scurte de 3-5 cifre, utilizatorii de telefonie mobila solicita sau se aboneaza la servicii de continut cu valoare adaugata (premium), precum concursuri, jocuri, horoscop sau anumite aplicatii pentru care sunt, de regula, taxati suplimentar. Cum sa eviti taxarea nedorita, abuzul sau fraudele asociate accesarii acestor numere?
Pentru a evita taxarea nedorita, abuzul sau fraudele asociate accesarii acestor servicii, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a impus o serie de obligatii de informare a utilizatorilor, a caror nerespectare atrage aplicarea unor sanctiuni.
Acest avertisment vine dupa ce, la inceputul acestei luni, ANCOM a sanctionat o astfel de practica a unui operator de telefonie mobila.
Obligatiile de informare impuse de ANCOM
Utilizatorii trebuie sa primeasca informatii clare despre tariful aplicabil si modalitatea de tarifare a mesajelor SMS/MMS catre numere scurte de fiecare data cand le este comunicat numarul national scurt intern ori codul scurt aferent serviciului cu valoare adaugata (inainte de furnizarea serviciului), precum si la momentul initierii serviciului si pe parcursul utilizarii acestuia, prin intermediul unor mesaje care sa includa informatii despre:
- tariful aplicat – precizarea daca tariful este mai mare decat cel practicat in retea si daca SMS/MMS-urile sunt incluse in abonamente/extraoptiuni;
- serviciul oferit – confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitatea de accesare a serviciului, codul de acces la continut; eventuala existenta a unui tarif pentru mesajele de informare transmise utilizatorilor – ale caror costuri nu vor depasi insa tarifele pentru SMS-urile/MMS-urile nationale asociate planului tarifar aplicat fiecarui utilizator.
De asemenea, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adaugata (premium) oferite prin intermediul numerelor nationale scurte interne ori al codurilor scurte, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, daca este cazul, trebuie sa se regaseasca in factura detaliata emisa de furnizor la cererea abonatului.
SMS-uri/MMS-uri recurente
In situatiile in care trimiterea de SMS-uri/MMS-uri catre un numar scurt reprezinta abonarea la un serviciu cu valoare adaugata pentru care utilizatorii urmeaza sa primeasca SMS-uri/MMS-uri recurente, operatorii trebuie sa informeze utilizatorii asupra faptului ca taxarea ulterioara se va realiza fara a mai fi necesare alte actiuni din partea utilizatorilor, dar si asupra frecventei primirii mesajelor si asupra mecanismului de dezabonare.
In acest caz, utilizatorii vor primi mesaje de informare atat inainte de accesarea serviciului si in procesul de comanda, cat si pe intregul interval de timp in care serviciul cu valoare adaugata este activat. Pentru serviciile de tip abonament se va comunica perioada si valoarea abonamentului pentru perioada respectiva.
Din aceste informatii ar trebui sa rezulte valoarea abonamentului pe timp de o luna.
Sanctiuni aplicate de ANCOM pentru neinformarea utilizatorilor
In luna mai a anului 2016, Autoritatea a sanctionat RCS & RDS cu amenda contraventionala in cuantum total de 10.000 lei pentru ca nu si-a informat corect si complet abonatii despre tarifele aplicabile pentru transmiterea de SMS-uri catre numarul scurt intern 1872 in cadrul concursului “Castiga premii cu viteza 4G de la Digi Mobil si Pro FM!”, precum si pentru ca a aplicat un tarif mai mare decat cel maxim reglementat pentru aceasta categorie de numere.
Operatorul a fost, de asemenea, obligat sa restituie integral abonatilor participanti la concurs diferenta dintre costul suplimentar tarifat pentru transmiterea de SMS-uri catre numarul scurt intern 1872 si tariful pe care ar fi trebuit sa il incaseze pentru prestarea acestor servicii conform reglementarilor ANCOM.
Sursa: www.dailybusiness.ro