Home
Judetul Bacau
Linkuri utile
Despre noi
Membri
Proiecte
Parteneri
Comisii de lucru
Agentii
Birouri
Reprezentante
Media
Publicatii
Contact

Baza de date cu preturi de referinta pentru achizitii si sistem informatic pentru detectarea neregulilor si a fraudelor pentru imbunatatirea absorbtiei

absorbtieIn sedinta din 19 august 2015, Guvernul a adoptat o serie de acte normative prin care se instituie masuri necesare pentru imbunatatirea ratei de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune aferente exercitiului financiar 2007-2013.

Mai exact, a fost adoptata o Ordonanta prin care se armonizeaza cadrul legal de decontare a unor cheltuieli in baza unor contracte de finantare din POS Mediu 2007-2013. Prin decontarea acestor sume de catre Comisia Europeana se urmareste reintregirea bugetului de stat sau a bugetelor de unde au fost efectuate initial aceste cheltuieli, realizandu-se o crestere a gradului de absorbtie a fondurilor nerambursabile si o diminuare a deficitului bugetar determinat de finantarea initiala a acestor proiecte.

Ordonanta modifica, de asemenea, art. 34 din Legea nr. 284/2010 in sensul eliminarii obligativitatii, pentru beneficiarii autoritati ale administratiei publice, precum si pentru alte categorii de beneficiari al caror personal este platit din fonduri publice, de a nominaliza in echipele de implementare a proiectelor un numar maxim de persoane. Astfel, este reglementata posibilitatea ca echipele de proiect sa fie dimensionate la nivelul maxim prevazut in contractul/acordul/ordinul de finantare semnat de catre institutia beneficiara cu autoritatea finantatoare.

Totodata, pentru implementarea in conditii de maxima eficienta a Programelor cu finantare din FEDR, FC, FSE, printr-o metodologie aprobata prin ordin comun de MFE si MDRAP, se va realiza o baza de date cu preturi de referinta pentru bunuri, masini, utilaje, echipamente specializate si servicii. Aceasta baza de date, publicata pe site-ul MFE, va putea fi folosita de toate institutiile cu rol de autoritate de management, va avea caracter obligatoriu si va cuprinde plafoane maximale ce trebuie respectate in procesul de achizitii pentru activitatile eligibile ale proiectelor.

De asemenea, in vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin, Ministerul Fondurilor Europene va concepe un instrument informatic, ROM-AFIS, de detectare si preventie a neregulilor si/sau a fraudelor, pentru a proteja interesele financiare ale statului si ale Uniunii Europene. Acest instrument va fi utilizat in scopul implementarii corecte si eficiente a actiunilor finantate de la buget, in conformitate cu normele legale aplicabile si pentru monitorizarea organismelor responsabile de gestionarea fondurilor.

In sedinta s-a adoptat si o Hotarare, se stabileste cadrul legal national privind activitatile si termenele care trebuie respectate de catre toate structurile implicate in inchiderea programelor operationale finantate in perioada 2007-2013 din Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European, Fondul de Coeziune si Fondul European pentru Pescuit. Activitatile si termenele legate de inchiderea programelor vor fi aduse la indeplinire, potrivit competentelor, de autoritatile de management ale programelor operationale, Autoritatea de Certificare si Plata din Ministerul Finantelor Publice si Autoritatea de Audit.

Incheierea programelor se va face prin transmiterea la Comisie a Aplicatiei de plata, a soldului final si a declaratiei finale de cheltuieli. In mod exceptional, declaratia finala de cheltuieli va putea contine cheltuielile solicitate de beneficiari si neincluse in declaratia de cheltuieli a autoritatii de management pentru ultima aplicatie de plata intermediara, inclusiv cheltuieli aferente proiectelor generatoare de venituri care, potrivit prevederilor legale in vigoare, nu au putut fi declarate de autoritatea de management.

Pentru monitorizarea procesului de inchidere a programelor, Hotararea prevede ca Ministerul Fondurilor Europene sa constituie un Grup de lucru interinstitutional, format din conducerile structurilor/institutiilor implicate, care sa analizeze periodic stadiul realizarii calendarului de inchidere si sa propuna masuri corective in scopul evitarii blocajelor si recuperarii eventualelor intarzieri.

Sursa: http://www.fonduri-structurale.ro/

        Impreuna in lumea afacerilor