La baza activitatii fiecarei firme stau o serie de acte de o importanta deosebita, multe dintre ele fiind impuse de lege sau de catre institutiile de control abilitate in domeniul muncii.
Dintre toate actele pe care angajatorul le poate adopta fara a avea nevoie de acordul angajatilor, cele mai importante sunt Regulamentul intern si Regulamentul de organizare si functionare.
Fiecare dintre acestea reglementeaza una dintre componentele organizarii muncii in unitate; ele sunt expresia strategiei firmei si au un impact direct asupra activitatii fiecarui salariat in parte.
1. Regulamentul Intern
Regulamentul de ordine interioara, sau, mai nou, Regulamentul Intern, reprezinta cadrul legal intern in baza caruia firma isi organizeaza activitatea, prin stabilirea de criterii si reguli proprii, dar si temeiul de drept al posibilelor viitoare conflicte de munca.
In conformitate cu legislatia in vigoare, un angajator nou este obligat sa intocmeasca Regulamentul Intern in termen de 60 de zile de la data dobandirii personalitatii juridice.
Regulamentul Intern se face public la nivel de unitate si se afiseaza la sediu, astfel incat sa poata fi consultat de toti salariatii.
Legea nu prevede o sanctiune pentru neindelinirea obligatiei de a avea Regulament Intern, chiar dacă legea prevede obligativitatea existenței lui, insă, în practică, inspectorii de muncă dispun în timpul controlului întocmirea unui astfel de regulament intern, iar, nerespectarea dispozițiilor date de către inspectorii de muncă la termenele stabilite de aceștia reprezintă o contravenție și se sancționează cu amendă.
Pe langa riscul de a fi sanctionat cu amenda, in situatia in care un astfel de regulament lipseste, angajatorul se expune si unor riscuri de natura litigioasa, care pot conduce, spre exemplu, la imposibilitatea de a stabili faptele care reprezinta abateri disciplinare, sanctiuni pentru salariati etc.
Daca pana acum nu ati intocmit Regulamentul Intern, va recomandam sa o faceti si, totodata, sa-l aduceti la cunostinta tuturor salariatilor.
2. Regulamentul de Organizare si Functionare
Potrivit prevederilor legale, Regulamentul de Organizare si Functionare stabileste structura generala a unei unitati, compartimentele de lucru (birou, serviciu, directie, departament etc.) precum si competentele lor, raporturile cu conducerea persoanei juridice respective, dar si circuitul intern al documentelor.
Cu toate ca nu exista o norma legala care sa oblige angajatorii din mediul privat la intocmirea Regulamentului de Organizare si Functionare, existenta acestuia este esentiala in activitatea oricarei firme, fara acesta angajatorul este lipsit de consacrarea normativa a optiunilor lui in ceea ce priveste structura organizationala a firmei, organigrama si relatia dintre posturi.
Ele prezinta importanta in cadrul controlului administrativ si jurisdictional al concedierii salariatilor ori a celui administrativ ce priveste situatia vacantarii posturilor pentru sistemul asigurarilor de somaj si stimularea fortei de munca.
De asemenea, pentru ca Regulamentul de Organizare si Functionare a unitatii sta la baza intocmirii fiselor de post, acestea se pot constitui si intr-o anexa a lui.
Justificarile intocmirii atente ale acestor regulamente, din perspectiva juridica si nu numai, sunt numeroase.
Modalitatea in care acestea sunt intocmite poate face diferenta dintre un mediu de munca deschis si eficient si unul tensionat si cu probleme.
Pentru rapiditate si profesionalism in intocmirea Regulamentului Intern si a Regulamentului de Organizare si Functionare, Camera de Comert si Industrie Bacau, prin intermediul Oficiului Juridic, va pune la dispozitie servicii privind:
- Consultanta generala pentru elaborarea Regulamentului de organizare si functionare;
- Elaborare ReguIament de organizare si functionare;
- Consultanta generala privind elaborarea Regulamentului Intern;
- Elaborare Regulament Intern.
Pentru mai multe informatii si consultanta privind Elaborarea ROF si Elaborarea RI, va sta la dispozitie Oficiul Juridic; tel: 0234.570.010, int. 130, email: office@ccibc.ro. |