Una dintre deciziile cele mai importante ale Uniunii Europene a fost crearea Pieţei Unice cu scopul de a îmbunătăți economia statelor membre, în momentul în care avansul tehnologiei în economie lua avânt, permițând o alocare mai bună și mai eficientă a resurselor de muncă și a resurselor financiare. Ulterior, Uniunea Europeană a actualizat constant obiectivul de a dezvolta piața unică prin programe generale, prin inițiative separate sau sectoriale.
În acest context, s-a înfiintat piața unică digitală – PUD, care reprezintă un prim pas spre dobândirea statutului de actor digital global și recuperarea decalajelor față de Statele Unite ale Americii și Asia, iar pentru statele membre reprezintă ocazia transformării și adaptării la contextul economic și social ce caracterizează era informațională.
Trecerea de la 28 de piețe naționale la una singură ar putea contribui cu 415 de miliarde de euro pe an pentru economia europeană noastră și ar crea sute de mii de noi locuri de muncă.
Dupa ultimele studii realizate, se constată că mulți europeni rămân reticenți în ceea ce privește implicarea în activitățile online care ar putea îmbunătăți viața lor de zi cu zi. Daca 75% dintre europeni folosesc internetul în mod regulat, doar 15% au cumpărat online dintr-o o altă țară. În plus, doar 7% din IMM-urile care au ca obiect de activitate vânzarea online își vând produsele pe piete externe ţării în care îşi au sediul. Pentru a ajuta comerțul electronic transfrontalier să înflorească, Comisia Europeană a actualizat normele UE – directiva privind comerțul electronic, a clarificat drepturile contractuale și a dezvoltat cooperarea transfrontalieră.
În acest sens, Comisia își propune crearea unei Europe digitale prin transformarea digitală a societății și a societății europene economie , program cu un buget total de 9,2 miliarde de euro. Cu un buget total de 9,2 miliarde de euro, noul program Digital Europe va modela și sprijini sistemul digital al Europei, va crea platforme deschise și “spațiu comun de date” pentru ca informațiile inteligente artificiale să fie puse la dispoziție în întreaga lume.
În acest context, Comisia Europeană propune următoarele reguli pentru platformele online care oferă întreprinderilor mici o plasă de siguranță în economia digitală:
- creșterea transparenței
- rezolvarea mai eficientă a litigiilor
- crearea unui Observator al UE.
Participarea României la piața unică digitală reprezintă o bună oportunitate dar atrage după sine o expunere la unele riscuri comerciale și tehnice, la cerințe privind protecția proprietății intelectuale, la protecția împotriva atacurilor cibernetice și protecția identității electronice, inclusiv la cele privind efectuarea plăților și schimburilor de marfă sau servicii, respectiv asigurarea calității.
Sursa: https://ec.europa.eu/commission/index_ro